Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.01.2011 19:39 - КАК БЕЛИТЕ ПЛОВДИВСКИ ТРОЛЕИ СТАНАХА СИНИ
Автор: zaprehoda Категория: Бизнес   
Прочетен: 6020 Коментари: 4 Гласове:
7



                        Писал съм преди време за градския транспорт в Пловдив от 50-те, 60-те и 70 години, но след допитване до телевизионните зрители изплуваха още позабравени картинки. Ще се опитам да ги опиша, за да останат за историята. Най-напред са така наречените „кафези” – нещо като камиони с мрежи. Те се движеха през лятото и наистина беше приятно да те облъхва ветрец, но ако завалеше дъжд, положението ставаше драматично. Революция в Градския транспорт извършват тролеите. В началото даже има линия по Главната. Движат се от три часа сутринта до полунощ. Първата тролейбусна линия открива тогавашният първи секретар на БКП в града Костадин Гяуров. Има съветски тролеи, румънски тролеи. Най-напред няма възможност за автоматично преминаване от една линия на друга, за това се грижи стрелочник. Първите тролеи са бели, но след като заминават за София за профилактика и ремонти се връщат…сини. Шефът на софийското депо бил левскар. Незабравими са спомените от удрянето на тока в момента на качване – особено при влажно време. През 60-те години тролеите и автобусите се обзавеждат с ремаркета. Идват и съчленените Икаруси. Билетите са по 4 стотинки. Има по 6 стотинки билети за две линии. Сменят се различни системи за продажба на билети. Има кондуктори, дупчене на билети, пускане на стотинки в сфери - това е в периода 58-63 година. Има и билети на руло, при пускането на монетите се разчита на честността на хората. Гратисчиите са били толкова малко, че портретите им спокойно се събирали на едно табло с надпис отгоре „Съвест за четири стотинки”. Таблото на позора се окачва на станцията на тролеите на улица „Отец Паисий”. Бивш шофьор се обади и каза, че никога не е имало липси, даже касата се е оказвала в повече. Прочута е била бригадата „Петимата от РМС”, чиито членове по култура на обслужване за били задминали още тогава Европа. Работили са с бели ръкавици, по радиоуредба са съобщавали спирките, в края на всеки маршрут чистачка се е грижела за чистотата на колата. Всичко е било прекрасно с изключение на блъскането. Хората висят на гроздове, стават скандали. Има и нещастни случаи – убит е известен пловдивски съдия, който е висял на вратата. Цялата администрация е била 5-6 души. През 90-те години Градският транспорт започна да агонизира и закономерно бе приватизиран. Блъскане отдавна няма. Огромни тролеи се движат из града с 2-3 пътници. Има случаи с часове да не се продаде нито един билет – пътуват единствено пенсионери с карти. А билетите са по левче. Ако щеш…    



Гласувай:
7
0



1. proximus - На мене ми е интересно как от всички ...
19.01.2011 13:14
На мене ми е интересно как от всички градски транспортни фирми, точно пловдивската е в перманентна криза. София е ясна - дотира се от държавата. Във Варна няма дотации, но линиите са частни и пак по левче. Никъде другаде не съм чувал да има фин. проблеми.
цитирай
2. анонимен - Евмолпеец
21.01.2011 18:57
Къде има криза? Откакто се появиха частните линии, в Пловдив се появи и редовен градски транспорт. Даже прословутата "18-ка" цепи минутата. А с "12" можеше да си сверяваш часовника. В това отношение Пловдив най-после се "отлепи" от провинциалното дъно и е почти европейски град.
цитирай
3. анонимен - Удряне на тока при качване ?
06.09.2011 20:00
Удряне на тока при качване ли ? Как така ? Като се качиш на тролей хваща ток ли ? По вратите ли ? От коя до коя година е ставало така или горе-долу ?
цитирай
4. анонимен - Удряше ток при качването, в дъжд...
11.09.2011 21:01
Удряше ток при качването, в дъждовно време. Като стъпеш на степенката, тоците те отпердашват и ти се подкосяват краката. Последния ми спомен е от 79-80 година.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zaprehoda
Категория: Бизнес
Прочетен: 6063215
Постинги: 676
Коментари: 6128
Гласове: 6997
Архив
Календар
«  Юли, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031