Постинг
15.01.2011 19:39 -
КАК БЕЛИТЕ ПЛОВДИВСКИ ТРОЛЕИ СТАНАХА СИНИ
Писал съм преди време за градския транспорт в Пловдив от 50-те, 60-те и 70 години, но след допитване до телевизионните зрители изплуваха още позабравени картинки. Ще се опитам да ги опиша, за да останат за историята.
Най-напред са така наречените „кафези” – нещо като камиони с мрежи. Те се движеха през лятото и наистина беше приятно да те облъхва ветрец, но ако завалеше дъжд, положението ставаше драматично.
Революция в Градския транспорт извършват тролеите. В началото даже има линия по Главната. Движат се от три часа сутринта до полунощ.
Първата тролейбусна линия открива тогавашният първи секретар на БКП в града Костадин Гяуров.
Има съветски тролеи, румънски тролеи. Най-напред няма възможност за автоматично преминаване от една линия на друга, за това се грижи стрелочник.
Първите тролеи са бели, но след като заминават за София за профилактика и ремонти се връщат…сини. Шефът на софийското депо бил левскар.
Незабравими са спомените от удрянето на тока в момента на качване – особено при влажно време.
През 60-те години тролеите и автобусите се обзавеждат с ремаркета. Идват и съчленените Икаруси.
Билетите са по 4 стотинки.
Има по 6 стотинки билети за две линии.
Сменят се различни системи за продажба на билети. Има кондуктори, дупчене на билети, пускане на стотинки в сфери - това е в периода 58-63 година. Има и билети на руло, при пускането на монетите се разчита на честността на хората.
Гратисчиите са били толкова малко, че портретите им спокойно се събирали на едно табло с надпис отгоре „Съвест за четири стотинки”. Таблото на позора се окачва на станцията на тролеите на улица „Отец Паисий”.
Бивш шофьор се обади и каза, че никога не е имало липси, даже касата се е оказвала в повече.
Прочута е била бригадата „Петимата от РМС”, чиито членове по култура на обслужване за били задминали още тогава Европа. Работили са с бели ръкавици, по радиоуредба са съобщавали спирките, в края на всеки маршрут чистачка се е грижела за чистотата на колата.
Всичко е било прекрасно с изключение на блъскането. Хората висят на гроздове, стават скандали. Има и нещастни случаи – убит е известен пловдивски съдия, който е висял на вратата.
Цялата администрация е била 5-6 души.
През 90-те години Градският транспорт започна да агонизира и закономерно бе приватизиран.
Блъскане отдавна няма. Огромни тролеи се движат из града с 2-3 пътници.
Има случаи с часове да не се продаде нито един билет – пътуват единствено пенсионери с карти.
А билетите са по левче. Ако щеш…
На мене ми е интересно как от всички градски транспортни фирми, точно пловдивската е в перманентна криза. София е ясна - дотира се от държавата. Във Варна няма дотации, но линиите са частни и пак по левче. Никъде другаде не съм чувал да има фин. проблеми.
цитирай
2.
анонимен -
Евмолпеец
21.01.2011 18:57
21.01.2011 18:57
Къде има криза? Откакто се появиха частните линии, в Пловдив се появи и редовен градски транспорт. Даже прословутата "18-ка" цепи минутата. А с "12" можеше да си сверяваш часовника. В това отношение Пловдив най-после се "отлепи" от провинциалното дъно и е почти европейски град.
цитирай
3.
анонимен -
Удряне на тока при качване ?
06.09.2011 20:00
06.09.2011 20:00
Удряне на тока при качване ли ? Как така ? Като се качиш на тролей хваща ток ли ? По вратите ли ? От коя до коя година е ставало така или горе-долу ?
цитирай
4.
анонимен -
Удряше ток при качването, в дъжд...
11.09.2011 21:01
11.09.2011 21:01
Удряше ток при качването, в дъждовно време. Като стъпеш на степенката, тоците те отпердашват и ти се подкосяват краката. Последния ми спомен е от 79-80 година.
цитирайТърсене