Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.08.2014 10:52 - Сервитутна България
Автор: zaprehoda Категория: Бизнес   
Прочетен: 5772 Коментари: 8 Гласове:
5

Последна промяна: 23.08.2014 11:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Не помня откога не бях пътувал с влак. Последните години пътувам до морето с нощен автобус, но откакто Бойко направи магистралата, автобусът пристига вече по средата на нощта и човек се чуди какво да прави, докато съмне. Реших да взема нощния влак от Пловдив до Бургас. Реших в последния момент и се оказа – както в добрите времена, че няма запазени места. И то за няколко дни напред. Но за другия ден сутринта места още имаше. Реших да не търся други възможности и да си купя билет – докато все още има. Очаквах да видя на перона огромна тълпа с летовници, но се оказа, че сме десетина души. Оказа се, че и вътре няма много народ – поне 30 процента от местата бяха празни, а в последния вагон нямаше нито един пътник. А беше още средата на август. Избралите ЖП транспорта бяха основно ползващи намаления – пенсионери, ученици, студенти, майки с деца. Един пенсионер пътуваше за 7,30, докато автобусният билет до Бургас беше минимум 20 лева. Разликата е сериозна. Остана загадка защо нощните влакове са пълни. Най-вероятно летуващите си правеха сметката да не загубят деня. То още в онези години, когато смените бяха по 20 дни, гледахме да спечелим първия ден, но след това ни писваше и си тръгвахме два дни по-рано. Сега обаче, когато едва събираме пари по за 5-6 дни море, едва ли можем да си позволим такива своеволия. Та тръгна влакът, всичко нормално, но при първото разклащане междинните врати започнаха да се отварят сами, последва ги вратата на тоалетната. И като се разнесе една воня... Миризмата ни съпътстваше докрая. Негласно си направихме график и при всяко отваряне на тоалетната някой, който беше наред, скачаше да блъска вратата. Тествах тоалетната – беше настроена така, че да пуска съвсем малко вода. Може би за икономия. А последното пуснато лайно искаше повече вода. Пет пъти натиснах бутона за водата, едвам отмих половината. Хайде, с вонята свикнахме, отворихме дебелите жълти вестници и се зачетохме. Още преди Стара Загора обаче вече нямаше какво да чета и се загледах в пейзажа. Ивицата край линиите се нарича „сервитутна зона”. Там никой няма право да пипа освен държавната фирма, която отговаря за инфраструктурата. Та 4 часа се взирах в сервитутната зона и в крайна сметка получих усещането, че живея в миналото. Даже по-лошо. Опитах се да си представя какво впечатление би получил един чужденец, който гледа на България единствено от прозореца на влака. Сигурни би си помислил, че става дума за страна, поразена от всички природни бедствия и епидемии наведнъж. Край линията всичко бе обраснало с бурени, зад тях можеха да се видят камари забравени строителни материали, траверси, запустели сгради. Всъщност най-тъжното бяха запустелите постройки. Може би някога в тях е кипял живот, но сега се рушаха, покривите им падаха, прозорците бяха издънени, някои след това зазидани. Някъде по средата на пътя край самата линия имаше нахвърляни няколко катастрофирали вагона – за да ни напомнят, че и на нас може да се случи подобно нещо и да седим до края в напрежение. Нещо като зловеща антиреклама. Мургави работници се опитваха да нарежат вагоните, но като видяха нашия влак, се изправиха и ни замахаха. Какво ли ни пожелаваха? Ттук таме покрай линията се мяркаха табели с надписи, че се изпълнява някакъв голям европейски транспортен проект. Може би линията се модерницираше и затова влакът едвам пъплеше. От време навреме обаче машинистът засилваше и задължително натискаше свирката – правеше си кефа. Уж бяхме бърз влак, но спирахме къде ли не, трупахме закъснение, което стана цял час. Вероятно поради европейския проект. Но ако закъсненията са по график, защо не ги отразяват в интернет разписанието, примерно? За да не висят посрещачите на перона излишно. Ако не се лъжа, това беше едно време прочутият експрес „Слънчев бряг”. Имаше вагон-ресторант, стюардеси, които разнасят кафе и закуски. Имаше даже озвучаване, пожелаваха ни приятно пътуване, пускаха ни музика. Вече нямаше нищо. Някъде по гарите се мяркаха огромни перони, направени за стотици пътници – сега между плочките пробиваха бурени. И пътниците бяха най-много двама-трима. Да не говорим за едновремешните продавачи на вестници, гевреци, плодове... Всички си спомняме как на всяка гара мотокар отиваше до служебния вагон и натоварваше камара колети. Сега мотокарът отиваше празен и се връщаше празен. Хората вече не ползваха ЖП-то за пратки – този бизнес го взеха безброй куриерски фирми, които ти носят всичко до прага. Но кой знае колко хора с мотокари и дежурни по магазиите си получават заплатите. А може би половината вече са съкратени. Като тези, които са работели в разните спирки, будки, складове наоколо – рухващи и с избити прозорци. На няколко места влакът мина край цигански махали – даже те изглеждаха по-приятно, защото в тях кипеше живот. А сервитутна България беше мъртвешки безжизнена. Една последна територия, над която господстваше единствено държавата и никой нямаше право да й оспорва собствеността. И едва ли европейските  пари щяха да променят нещо.
Впрочем - да не забравя. На малката гара Завой служителите си бяха направили градинка. Без държавно планиране и без европейски проекти, предполагам.
Нататък обаче беще същото
Та пак си помислих дали не би трябвало да забранят на чужденците да се качват на влаковете ни – за да видят България по-този начин? Или да ги возим точно с влакове, за да бъдат след това в по-голяма степен впечатлени от морските ни курорти? А не би ли било най-добре да натоварим на един влак бъдещите ни депутати и министри, за да видят каква държава управляват. И задължително да им отворим вратите на кенефите. Защото България, гледана от мерцедесите, които фучат с 200 километра по магистрала, е съвсем различна. Започнах да подготвям идеята. Срещнах се с един бивш, а може би бъдещ депутат, и го попитах от колко години не е пътувал с влак. -         Че аз много обичам да пътувам с влакове – отвърна обиден той, например от Париж до Лондон никога не вземам самолет. Също от Брюксел до Страсбург. Та това е положението.      



Гласувай:
5



1. injir - Всичко зависи от ъгъла на зрение. ...
24.08.2014 15:45
Всичко зависи от ъгъла на зрение. Или от височината на собствената камбанария. Или от това , как остарявал човек - като катедрала, или като ...как беше? Та едното е мъдрост, а другото - глупост. Обаче много често глупавият или по-точно, простият няма да разбере за какво става дума. Като този, който пътувал само с влак, и то от Париж до Лондон, от Брюксел до Страсбург... Това е положението. Ако искаш им загатвай, ако искаш им говори направо. Няма да разберат... Мъка...
цитирай
2. elizara - Това е запустялата гара България!Ние по-често пътуваме в България.
24.08.2014 18:50
И все по-лошо става от ден на ден.Нито знаеш кога влака тръгва ,нито кога пристига.А министрите на транспорта се сменят,идват нови и си отиват.Кой какво е свършил,няма значение.А там където са сградите от запустелите спирки,като че ли е имало война....А уж сме все на правилния път...И само малко ни остава,само този или онзи да дойде на власт....Само тези или други пари да получим...И е болно и страшно...
цитирай
3. felixedmundovich - Бедни ,не е.аваме !
24.08.2014 21:10
Виж сега другарю Тодоров-ти като верен на Партията ,много повече от мен си учил Диамат и си наясно с категориите - Причина - Следствие.Само най-примитивните блогъри ни откриват колелото и топлата вода. Ти не си от тях, ти си известен и уважаван професионалист и трябва да ни разкажеш за причините - последствията ги знаем. А що се отнася за чужденците ,дето ще гледат България през прозореца на влака -няма такива. Но - Гугъл се постара достатъчно да снима и всеки уважаващ себе си българин като види какво е снимал Гугъл, трябва да си хвърли компютъра през прозореца и да скочи с главата надолу след него.
За причините ,защо сме на това дередже , ти можеш да ни разкажеш много - имаше предаване -"Дела и документи". Не ти стиска нали да ни разкажеш за делата на алчните ченгета и подопечните им твари, нали?! Аз знам за грабежите им едва 0,001% от това ,което ти знаеш!! Само малко от този мой 0,001%- отнася се за бДж -едно момченце -под 30, с фирма за рекламни листовки получава /спечелил обществена поръчка -дрън, дрън/ монополното право да чисти падащите камъни по трасето на линията Септември -Добринище. С наети 3-4 алпинистчета от Пловдив "чисти" -2-3 месеца и си купи апартамент в центъра на София. По интелигентните да познаят, какво са си купили чичковците, които са му "спечелили" поръчката./Камъните продължават да падат/.Представям ти само един от най-невинните епизоди на "Голямото плюскане". А , тези недоволните, които се возят на влак едва ли ще дочакат края им , такъв, какъвто беше в едноименния филм. За тях важи приказката -БЕДНИ НЕ Е--ВАМЕ!
цитирай
4. yuliya2006 - ЕДИН ОЦЕЛЯЛ МИСЛЕЩ ЧОВЕК В СЕРВИ...
25.08.2014 08:01
ЕДИН ОЦЕЛЯЛ МИСЛЕЩ ЧОВЕК В СЕРВИТУТНА ДЪРЖАВИЦА!
цитирай
5. mirosan - Ами с БДЖ-то, ситуацията е подобна ...
25.08.2014 19:35
Ами с БДЖ-то, ситуацията е подобна на електроразпределителните дружества. Познавам човек, който се занимава с поддръжката на електропроводите. От него знам, че като отидат на авария съоръженията са или от преди 5-6 години, или от преди 25-30. Т.е.към 20 години почти нищо не е инвестирано в инфраструктура. С идването на частните разпределителни дружества започват инвестициите. А за последното са нужни пари - които няма от къде другаде да дойдат освен от сметките за ток.
И тъй като е доказано, че държавата е лош стопанин (особено у нас) - решението е ясно - частни компании да поемат ЖП-транспорта. Само че те няма да возят пенсионери за 7,60 из цялата държава. Е, разбира се държавата може да им поеме голяма част от сумата. Но то това и сега се случва, билетите за влаковете са изкуствено евтини и се подпомагат от държавата (т.е.от данъкоплатеца, т.е.от работещите хора - не от пенсионери, безработни и непълнолетни).
Битува схващането, че ЖП-транспорта е най-най-най-евтин... Идете в Европа да видите колко е евтин. Бая скъпичък си е. И естествено като е скъп и влаковете са им качествени, не миришат и те карат на съответната гара на минутата и са през 5 минути - буквално. Може да кръстосаш цяла една Европейска държава с ЖП-транспорта - удобно, качествено, бързо и точно. За което...трябва да платите съответната цена. В една от историите си, г-н Тодоров, пишете за гръцки производител на кремвирши, който казва фраза, която и аз сигурно ще запомня за цял живот - "Мога да ти направя кремвирши за 5лв, мога и за 1лв, само че и качеството им ще е за 1лв. Кажи ми за какви пари ще вървят в България и ще ги направя за толкова."
Та като искаме да кръстосваме държавата за 7,60, няма как кенефите да не миришат и сервитута да е крайно отблъскващ.
И ЖП-то един ден ще се оправи, но както обичам да казвам - дано го доживеем. :)
цитирай
6. injir - Драги, МИРОСАН! Много я крадат д...
25.08.2014 22:04
Драги ,МИРОСАН! Много я крадат държавата, затова не е останало вече много. Накрая ще я закрият с песни и танци на народите , които ще останат след нас. А те не са много... Познай на кои езици ще говорят.
цитирай
7. mirosan - Аз не зная по света да има закрита ...
26.08.2014 12:33
Аз не зная по света да има закрита държава, поради това, че политиците много са крали. А България изобщо не е страната с най-крадливи политици в света.
Така че, вярвайте ми - държавата ни няма да бъде закрита. Такова явление няма и няма да има в световната история, а ка моли точно за България.
Цяла една османска империя не е успяла да ни затрие от лицето на земята, та едни некопосани бизнес-комунисти няма да го направят. Бъдете спокоен за това.
Нито сме първите, нито сме последните, които изживяват преход с корумпирани политици, алчни и прости олигарси и всички екстри на един преход. Нека сме благодарни, че не се проля кръв за демокрацията ни - че в доста други държави и това се е случвало и ще се случва, и да гледаме напред.
Без да се опитвам да ви засягам, точно този тип мислене като вашето - вкопчено в миналото и виждащо някакъв химерен трагичен край в бъдещето е едно от нещата, които ни пречат на развитието и избора на политици и начин на живот.
Ако не виждате за какво да гласувате - гласувайте за младите и работещите хора в нашата страна. Вижте, коя партия ще създаде най-добри условия за тези хора и ще задържи в България най-много от тях. Младите са бъдещето, а работещите са тези, които носят на раменете си и пенсионери и безработни, както и икономиката и развитието изобщо - без значение дали работата е чистене на улиците или мениджър на 10,000 души в голяма компания.
Не се притеснявайте - и след 50 години в България ще се говори български. Е, осъвременен ще е, но ще си е нашият език. Все пак, за да подпомогнете процеса - мислете за младите и работещите, а не за това кой политик какъв милион и къде го има, пък кой му го е дал и подобни глупости, с които медиите правят залъгалки на изтормозените граждани.
цитирай
8. shveik5 - Позната картинка и за съжаление все по-покъртителна!
29.08.2014 23:35
А защо да не беше като в клипа- https://www.youtube.com/watch?v=A8a6kHQN9BA ,в който няма и помен от сервитутна България!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zaprehoda
Категория: Бизнес
Прочетен: 9455679
Постинги: 999
Коментари: 6456
Гласове: 8615
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031