Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.03.2012 13:59 - ПЪРВА ЧАСТНА БИБЛИОТЕКА
Автор: zaprehoda Категория: Бизнес   
Прочетен: 11594 Коментари: 11 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                      Едни направиха навреме Първа частна банка и Първа частна борса, а  аз по никое време тръгнах да правя Първа частна библиотека. Един ден дълго търсех някаква книга в домашната си библиотека, за да направя някаква справка, .ядосвах се на безпорядъка и стигнах до мисълта, че би ми било по-лесно, ако отделя книгите, които повече няма да ми трябват. Нито на мен, нито на дъщеря ми, нито на внуците ми. Сетих се как преди 20 години дъщеря ми оглеждаше книгите ми и ме попита: Тате, това всичко прочел ли си го? Излъгах, че съм го прочел. Всичко или почти всичко.  Тук дъщеря ми, която навлизаше тогава в тийнеджърска възраст, със самоирония, присъща на далеч по-зрелите хора, отговори:” А аз, дето чета само списание „Блясък”, трябва да съм голяма глупачка”. Ако не половината, то поне една трета от библиотеката ми, ще остане непрочетена. „Братя Карамазови”, „Петербург” на Андрей Белий, пиесите на Тит Макции Плавт и още стотици книги ще останат неразтворени. Едно време купувахме повече книги, отколкото можем да прочетем. С моя прятел Бъча си обещавахме, че като се пенсионираме, ще го ударим на четене. Той не доживя да пенсионна възраст, на мен ми остава още малко, но даже и да се пенсионирам, едва ли ще изпълня обещанието. Макар много да ми се иска да изтупам от прахта поне няколко книги. И няколко поне да препрочета. Какво ще стане след това – не ми се мисли. Внук ми се интересува от книги, както малко деца на неговата възраст го правят, но едва ли ще тръгне да чете подред библотеката на дядо си. Все пак има някаква надежда. Наскоро ме спря на улицата възрастна интелигентна жена и ми предложи да разгледам библиотеката й. Имала хиляди книги – включително скъпи албуми, продавала всичко по 1 лев. Нямало на кого да ги остави. Деликатно отказах, жената не можеше да повярва, че човек може да откаже такава изгодна сделка. Все повече стават хората, които не знаят какво да правят с книгите, които са събирали през годините. Ила са им останали от най-близки хора. Познавам хора, които бяха накупили толкова много томове, че нямаше къде да приемат гости и даже да се изкъпят. Някога сбирката им представляваше богатство, сега антикварите няма да им дадат и лев за дефицитните навремето заглавия. Може би най-добре направи Веско Урумов – един от малкото истински пловдивски интелектуалци. Като усети, че не му остава много, тръгна да подарява книгите си. На избрани млади хора. Едни американски ротарианци наскоро ми разказаха как в не знам си кой щатски град измислили нещо интересно. Доброволци обикаляли къщите и питали за непотребни книги. Събирали стотици томове, след това ги обявявали за продажба – на символични цени. Намирали се купувачи – хора, които тепърва тръгвали да събират библиотеки, пък оставали и пари за благотворителност. Попаднах в интернет на съобщения за това как книгите се връщали към нов живот – в разни кафенета се организирали малки библиотеки. Движението на заглавията се регистрира в Интернет, така от вкъщи можеш да проследиш движението и да издириш една или друга книга, но това ми се стори твърде сложно и тръгнах по най-простия път. Напълних две чанти от моите книги и ги занесох в бившата пловдивска бирария „Бира и половина”, която наскоро отново отвори врати. Наредих ги в един ъгъл, но заглавията ми се сториха не чак толкова привлекателни, затова на другия ден напълних още две чанти. Отделяйки една или друга книга, сърцето ми се късаше, спомнях си нейната история, с какви усилия съм я намерил, как съм отделил от студентския си залък или пък съм я получил подарък от близък човек. Започнах да разказвам на познати, пуснахме обява по телевизията, мълвата за библиотеката тръгна от уста на уста. И заприиждаха хора с пълни чанти. Те носеха не книги, носеха част от живота си. Искаше им да разказват за тези книги, но нямах време да ги изслушвам. Някои идваха по няколко пъти. Първо носеха запазени, може би неотваряни томчета. Основно от 60-те, 70-те и 80-те години. Следващия път книгите изглеждаха минали през няколко ръце. По-скъпите заглавия по-трудно се откъсваха от сърцето. Последно ми донесоха „Нещо като нож, нещо като цвете, нещо като нищо на света” – разкази от Уйлям Сароян. По всичко личеше, че е била любима книга на цялата компания. Сетих се, че и аз я търсех, но така или иначе не я намерих. Прибрах я вкъщи. Искам да я прочета – макар и след толкова години. Като че ли най-много са книгите от поредицата „Избрани романи” на издателство „Народна култура”. Тогава хората купуваха романите един след друг – наредени на библиотеката те внушаваха особено интелектуално самочувствие. Установих, че тогавашните събирачи или техните наследници най-напред се лишават от източноевропейските и латиномериканските автори. Един полски роман – „Ангелите ще заплачат” – вече го имаме в три екземпляра, „Сбогом, Гюлсаръ” – в два, до тях са наредени автори като Маркес, Борхес, Карлос Фуентес. Ако се съди по състоянието на кориците, доста хора са прочели „Хомо Фабер” от Макс Фриш и „Театрален роман” от Булгаков, да не говорим за „Октопода”. Последната книга е от „Библиотека Лъч” – помните ли я? Вече имаме Евангелието и Библията, донеси ги бивш депутат, на него пък ги подаририл отец Христофор Събев. Някой донесе и Корана. Цяла редица вече са книгите за Пловдив и от пловдивски автори. Някои от тях са съвсем нови – подарък от издателите. Те са и най-търсените, като че ли. Сутрин си пия кафето срещу тези книги и се сещам за автори и заглавия, около които преди 30 или 40 години се вдигаше шум, пишеха се възторжени реценцзии, даваха се награди, организираха се литературни четения. Днес никой не се сеща за повечето от тях. Докато „Пловдивска хроника” на скромния общински чиновник Никола Алваджиев се издава и преиздава... Всеки може да дойде в библиотеката, да влеза, да си избере книга на доверие и да си тръгне. Само че читателите хич не са много много, повече са дарителите.- макар през заведението да минават много хора, защото е евтино и готвят вкусно. По едно време получихма дарение цял куп списания – основно женски – модни, готварски, клюкарски. Те имат повече успех. Клиентите ги разглеждат, докато си пият кафето. Вчера сутринта и аз реших да почета нещо полезно. Разрових се в купа новопристигнали книги, сред тях видях нещо лъскаво – „Плейбой” отпреди 2 години. Стори ми се по-добър избор от Маркес и започнах да го разлиствам... Мис февруари не изглеждаше хич зле. Заповядайте в Първа частна библиотека на улица „Радецки” 45, Пловдив.      



Гласувай:
7



1. lisa19 - Така е.
18.03.2012 14:50
Навремето и аз купувах много книги, но съм си ги подредила и на никой не давам. По половин заплата съм давала за книги. Единствено ме е яд, че си купих Граф Монте Кристо и до момента една съученичка от ИВ така и не ми върна двата тома. Колкото пъти я видя, толкова пъти си искам томчетата. Минаха 20 години откакто съм ги дала. И на теб нищо няма да дам. Дадох също и "Рижият остава следа." Е това криминале го прочетох на един дъх. И него не ми върнаха.
цитирай
2. artanis - Уилям Сароян
19.03.2012 00:33
Препоръчвам ти да прочетеш "Нещо като нож, нещо като цвете, нещо като нищо на света" когато намериш време.

Поздрави!
цитирай
3. анонимен - Четем
20.03.2012 15:50
ама четем вече в интернет. Наскоро си купих и аз електронна книга и нещата се пренесоха на друго ниво. Знам че хартията си има своето усещане и чувство докато четеш, доста спорове проведох в тази насока, но възможноста да имаш хиляди книги само в едно леко и простичко устройство е доста съблазнителна. А и липсва момента да не можеш да намериш търсената книга.
цитирай
4. анонимен - miro_san
21.03.2012 13:29
Не мога да не се възхитя на автора как съчетава прагматизма на частния предприемач със стремежа да реализира вижданията в сферата на културата и обществената полезност характерни за мечтателите. Надявам се, че не е от хората които като чуят "Congratulations" и спират да слушат :) .
цитирай
5. анонимен - НЕВЕЖЕСТВОТО Е СИЛА!
24.03.2012 16:11
Без коментар!
От нас -тълпата се иска единствено и само НЕВЕЖЕСТВО! Ура!!!
цитирай
6. анонимен - Аман от оплаквачи!
26.03.2012 19:14
анонимен написа:
Без коментар!
От нас -тълпата се иска единствено и само НЕВЕЖЕСТВО! Ура!!!


На теб така ти се иска, защото си мързелив! Никога не е имало такова изобилие в книгоиздаването - от пиле мляко, колкото и банално да звучи. Ако нямаш пари, което е оправданието по нашите ширини - има институции, наречени "библиотеки", доста преди благородната инициатива на ЕТ!

При всички положения се иска едно - НЯКОЙ, който да иска да чете! А ти не искаш! Ти искаш някой да ти е виновен за невежеството, защото не те е накарал с бой да се ограмотиш!
цитирай
7. анонимен - Аман и варай
30.03.2012 02:20
Неговото изказване може да има и друг смисъл, не както го разбираш ти. Примерно ...... От нас тълпата, ИЗИСКВАТ единствено и само невежество. Припомни си планът Ран - Ът !!
цитирай
8. анонимен - Тогава - аман и от конспиративни теории
01.04.2012 18:28
анонимен написа:
Неговото изказване може да има и друг смисъл, не както го разбираш ти. Примерно ...... От нас тълпата, ИЗИСКВАТ единствено и само невежество. Припомни си планът Ран - Ът !!


На нас всички са ни виновни, защото всички са против нас като започнем с Адам, Ева и най-паче баща им... Всички се надпреварват да ни спрат в бурното ни развитие, защото иначе току-виж сме ги треснали в земята и стане най--по- първата държава...

Апропо, според последни разкрития от Уикилийкс, планът Ран - Ът е основна причина за и още нещо - за осраните ни обществени кенефи - идват мръсните империалисти да серат тук, бършат си империалистическите гъзове с наши вестници, а и рисуват по стените с ... знаете с какво.

Боже, пълно е с люде, които требе да бъдат съдени за тъпота с взлом!
цитирай
9. анонимен - Пак от Аман и Варай
02.04.2012 03:17
Колега, с мен обаче не си познал. Аз не съм 'за мустака' нито с едните, нито с другите. Нито съм с оплаквачите, нито с прехвалящите. Аз съм извън хорото. Казах го, просто защото го има в картите. Дали ние си самоизискваме да сме невежи и ни е кеф да затъпяваме, папагалствайки на Запада или от нас изискват това - ще оставя на други да търсят отговора. като го намерят - ще ми е интересно да го прочета. Иначе - дано се оправим или поне опазим скоро .........
цитирай
10. анонимен - Zainteresuvan
04.05.2012 12:13
здрвавей , Евгений , интересуваме дали има в книжарницата ти книги от Ботьо Тачков ? Един велик българин постигнал много в живота си починал по един нелеп начин !
цитирай
11. анонимен - net
13.05.2012 16:19
mi eba li go?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zaprehoda
Категория: Бизнес
Прочетен: 9455665
Постинги: 999
Коментари: 6456
Гласове: 8615
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031