Потребителски вход

Автор: zaprehoda Категория: Бизнес
Прочетен: 7177 Коментари: 0 Гласове:

Последна промяна: 03.05.2015 11:48

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Стигнахме най-южната точка на маршрута и дойде време да тръгваме обратно към морето.

Преди това обаче нямаше как да пропуснем Татауин – древно селище, използвано за декор в първата серия на „Междузвездни войни”.

Къде по път, къде направо през пясъците – стигнахме и веднага започнахме да щракаме.

Впрочем Тунис има и други връзки с киното. Един пловдивчанин се сети, че тук бил сниман преди повече от 50 години прочутият навремето филм „Али баба и 40 разбойника” с Фернандел в главната роля. Още си спомням какви гюбеци имаше в този филм. Толкова сладострастни, че някаква комисия наредила да отрежат десетина метра от лентата.
Медината в Сус пък е била декор в един също прочут филм "Индиана Джоунс и похитителите на  изчезналия кивот".
В Матмата е сниман епизод от "Английския пациент", а в амфитеатъра на Ел Джем, за който стана дума - "Гладиатор".

В Тунис е родена и Клаудия Кардинале.

Бяхме от последните туристи в Татуин. Останахме да видим залеза. От пустинята се прибраха последните камили с туристи. Продавачите на сувенири започнаха да прибират сергиите. Две момченца, прегърнали живи лисичета, се опитваха да изкопчат от нас по един динар за снимка.

После всички тръгнаха през пясъците – с камилите и лисичетата. Къде отиваха, след като на километри оттук нямаше никакво селище? Колко време щяха да вървят, кой ги чакаше, колко бяха спечелили, в колко трябваше да станат сутринта, за да хванат първите туристи...

Следваща точка в маршрута бяха оазисите Шебика и Тамерза.

Пейзажът рязко се смени. Появиха се някакви чукари, даже един каньон, между скалите течаха истински потоци, на две места имаше и водопади.

Такива водопади в България сигурно имаме стотици и никой не им обръща внимание, но водопад сред пустинята си е друго нещо.

Поведоха ни по разни кози пътеки, по едно време си помислих, че овладяваме пространства, където не е стъпвал човешки крак, но след всяко завойче задължително изникваше поредната сергия и настойчив забулен арабин ни предлагаше пустинни кристали и шарени шалове, които някой после каза, че били купуване на едро от Истанбул.

Най-после излязохме от пустинята. Дълго пътувахме към град Кайруан. Не бях и чувал за него, но се оказа, че това е четвъртият от светите за мюсюлманите градове – след Мека, Медина и Йерусалим. Градът е бил столица на Тунис през средните векове. Кайруан означава керван.

Тук основаната заблежителност е джамията Сиди Укба – една от най-големите в света. Тя е в списъците на световните паметници на културата на ЮНЕСКО.  Впрочем и целият град Кайруан е вече в този списък.

Историята на джамията започва някъде в 8 век. Тук започват да се стичат мюсюлмани от Западна Африка. Тези, които не са могли да се поклонят в Мека, се идвали тук. 7 посещения на Кайруан са се равнавяли на едно в Мека.

Влязохме през единствената порта, през която могат да минават немюсюлмани и останах изумен – пред мен се откри огромен двор, ограден от колони, и минаре, които не приличаха на това, което сме свикнали да приемаме за джамия.

След това прочетох, че на същото място през 1889 година е стоял Ги дьо Мопасан. Очарован като мен от гледката, той написал: „Само три религиозни постройки в света са предизвиквали в мен емоции, подобни на тези, които пробуди в мен този удивителен варварски паметник: Абатството Мон-Сен-Мишел, храмът Сан Марко във Венеция и Палатинската часовникова кула в Палермо...Странстващи племена, едва способни да издигат прости стени, пристигайки в страна покрита с издигаши се тук и там величествени руини, оставени от от техните предшественици, издигнали в съседство с тях храм на своя бог, неприличащ на нищо, строено от тях досега, събрало фрагменти от сградите на разрушените градове, но толкова съвършено, колкото творенията на най-великите антични майстори.”

Наистина, и непознавачът се учудва като огледа 400-те колони със странни за мюсюлманската архитектура капители – докато научи, че те са докарани от  Картаген, примерно.

Нобелистът Йосиф Бродски има интересни размишления за джамиите и минаретата. В Истанбул, столицата на победилия ислям, според него, джамиите приличали на „пльоснати жаби”. А в Самарканд, там където религиите са влизали постоянно в кървави сблъсъци за надмощие, минаретата се извисявали в небето като копия. Преразказвам по памет.

Гледах минарето на тази джамия, то не приличаше нито на истанбулските, нито на самаркандските. Беше квадратно и приличаше на крепостна кула. А може би на морски фар, чиято светлина трябва да ориентира вярващите, пътуващи през пясъчното море на Сахара...

След няколко часа вече бяхме в един друг свят, в курорта Хамамет. Над залива, в който бяха акустирали стотици яхти, се извисява Цитаделата. Дълга история, не ми се преразказва.

Хамамет е първокласен курорт с чисти булеварди, луксозни хотели, изискани ресторанти, привлекателни плажове. А само преди няколко часа бяхме в един друг свят – с други хора, други звуци, съвсем друг начин на живот. Ако видиш само единия Тунис, картината няма да бъде пълна.

В ресторантите туристите не можеха да се справят с камарите морски дарове, които им поднасяха, и половината от храната така и оставаше. Аз пък се сетих какво ли вечеря момчето с лисичето, дали беше успяло да припечели поне няколко динара... Впрочем, такива въпроси човек си задава не само в Тунис.

Някой обаче да не си помисли, че всички деца в тази държава се борят за залък хляб. Едно от нещата, които ми направиха впечатление, бе видът на младите тунезийци. Поне в няколко града минахме в часовете, когато учениците вървяха към училището си. Вървяха на групи покрай шосето - добре облечени, пъстри, весели. И училищата, които видяхме, бяха нови и красиви.

Може би това беше бъдещето на Тунис – а не онова, което убийците от музея Бардо са искали да видят...

Който иска да научи повеме, да пусне в Гугъл-а „Пътуване в Тунис” или „Почивка в Тунис”.